Sveriges elsystem pressas av effektbrist, väder och ökade krav. Kan fastigheter bli en aktiv resurs som avlastar toppar, lagrar energi och bidrar till ökad beredskap? Vilka möjligheter och hinder finns, och vad krävs för att frigöra fastigheternas dolda potential?
Sveriges elsystem står inför växande påfrestningar – från effektbrist och elektrifiering till extremväder och ökat säkerhetsfokus. Samtidigt finns en ofta förbisedd resurs mitt i våra samhällen: fastigheterna. Genom smartare styrning, energilagring, reducerad effekt och integration med lokala energisystem kan byggnader aktivt avlasta elnätet när det är som mest ansträngt. Men trots potentialen bromsas utvecklingen av otydliga regelverk, svaga incitament och en icke tydlig ansvarsfördelning mellan aktörer. I detta seminarium utforskar vi hur fastigheter kan bli en del av Sveriges nästa beredskapsresurs, vilka tekniska och politiska hinder som måste undanröjas och hur bransch, myndigheter och beslutsfattare kan samverka för att bygga ett mer resilient energisystem. Frågan är inte längre om behovet finns – utan hur snabbt vi vågar tänka nytt.
Deltagare
Jonas Tannerstad, Chef el och automation, ÖrebroBostäder AB
Lisa Malmsten, Expert elnät, Power Circle
Magnus Andersson , Affärsområdesansvarig Digitala tjänster, Swegon Sverige
Jonas Birgersson, Grundare och Vice Ordförande, Via Europa
Lena Kling, Avdelningschef Resurseffektivt Samhälle, Energimyndigheten

